Z čoho sa skladajú automobily, ako sa spracovávajú a ako môžeme znížiť mieru ich používania?

Auto sa skladá z veľkého počtu rôznych materiálov, ktoré sú vzájomne kombinované. Priemerné percentuálne zastúpenie je: 70,2 % železné kovy (oceľový plech, kované časti, odliatky), 8,7 % neželezné kovy (hliník, meď, olovo, zinok) a 21,1 % nekovy (38 % plasty, 12 % kvapaliny, 21 % guma, 14 % sklo, 15 % ostatný materiál).

Dnes hmotnosť automobilu a tým aj spotrebu paliva znižujú plasty, ktoré nahrádzajú mnohé pôvodne kovové časti. Plasty sa ale recyklujú oveľa ťažšie. Aj z tohto dôvodu je podľa Európskej asociácie výrobcov vozidiel každý diel vážiaci nad 100 gramov označený kódom, ktorým sa pri demontáži identifikuje druh plastu a napomôže tak jeho recyklácii.

Demontáž týchto zariadení je ale značne komplikovaná. Ohroziť životné prostredie a zdravie človeka môžu predovšetkým nebezpečné mazivá, brzdové kvapaliny, náplne akumulátorov a iné látky, ktoré z autovraku môžu vytiecť do okolia.

Po tom, ako sa my zbavíme starého, ojazdeného, havarovaného či vyradeného vozidla, prichádza na rad ručná separácia autovrakov. V súčasnosti sa využívajú viaceré technológie spracovania starých vozidiel.

Šrédrovanie (americký prístup) je najstarší spôsob spracovania, ktorý automobily komplexne zošrotuje s motorom, pneumatikami či sedadlami. Následne sa separujú časti kovové od nekovových. Nekovová časť potom končí na skládkach alebo v spaľovniach.

Ďalším typom je selektívna demontáž (francúzsky prístup), ktorá pozostáva z predbežnej demontáže a následného šrédrovania. Automobily sú zbavené kvapalín, materiálov a súčiastok, ako sú batérie, olej, benzín, sedadlá, pneumatiky, atď. Takýto proces sa bežne uplatňuje aj v slovenských zariadeniach na spracovanie starých vozidiel.

Úplná demontáž (nemecký prístup) je cestou maximálnej, teda až 100 % recyklácie starých vozidiel s podrobnými demontážnymi postupmi, zohľadnenými už pri vývoji automobilu a zároveň so zohľadnením technológie recyklácie pre všetky materiály, ktoré sú vo vozidlách použité.

Vozidlá podľa podmienky Európskej smernice č. 2000/53/EC o vozidlách po dobe životnosti dnes musia byť minimálne z 90 % recyklovateľné. Časti, ktoré si nevyžadujú, aby boli z prvotných materiálov, sú väčšinou vyrábané z recyklovaných. Pri konštrukcii vozidiel boli vylúčené všetky neodôvodnené, zdraviu škodlivé prvky, ako napríklad kadmium, ortuť, či chróm z antikoróznej ochrany brzdových kotúčov. Plasty a textílie môžu prejsť recykláciou a byť opätovne použité ako druhotné suroviny.

Proces a ekonomika recyklácie automobilov po dobe ich životnosti by mali byť zohľadnené už pri vývoji. Avšak aktuálne trendy vo vývoji automobilov ukazujú aj zvyšovanie podielu komponentov z plastu namiesto ľahšie recyklovateľného kovu alebo uplatňovanie špeciálnych materiálov (napr. odľahčených, alebo zložených z viacerých rôznorodých vrstiev), čo je z hľadiska recyklácie nepriaznivé, kvôli vyšším nárokom (časovým aj finančným) na demontáž a separáciu jednotlivých komponentov.

Schému životného cyklu automobilov si môžete pozrieť na tomto odkaze (text v angličtine):

https://steelemotive.world/life-cycle-assessment-for-vehicle-development/

Ako znížiť mieru používania áut?

Carsharing

Mať k dispozícii auto nemusí znamenať vlastniť ho. Vo svete sa čoraz väčšej obľube teší zdieľanie áut – carsharing. Buď sa na kúpe auta a jeho zdieľaní dohodne niekoľko rodín, ktoré si rozdelia náklady, alebo takúto službu prevádzkuje špecializovaná firma, ktorej autá sú rozmiestnené po meste. V tom prípade sa nestaráte o servis, poistenie, a iné náklady, auto nájdete pripravené na jazdu.

Príklady služieb zameraných na zdieľanie vozidiel, bicyklov alebo kolobežiek:

Carpooling a spolujazda

Carpooling je druh dopravy, pri ktorom sa menšia skupina cestujúcich spojí, aby sa spoločne dopravili v určitom čase na určité miesto. Cestujúci si dopredu dohodnú spoločnú cestu so šoférom automobilu, ktorý by inak nebol úplne vyťažený alebo by jazda s menším počtom prepravovaných osôb nebola tak efektívna. Ide napríklad o spoločnú cestu do práce alebo školy medzi kolegami a spolužiakmi. Cestujúci tak použijú jedno auto namiesto viacerých a môžu sa dohodnúť na tom, že sa budú rovnako striedať, aby si rozdelili náklady aj námahu.

Spolujazda je spoločné zdieľanie jazdy ľudí, ktorí sa podelia o miesta v aute väčšinou na dlhších cestách, aby znížili svoje dopravné náklady.

Služby na vyhľadávanie a ponúkanie spolujazdy:

https://www.blablacar.sk/

https://sk.carpul.eu/ (ponúka aj možnosť prepravy zásielok)

http://www.odvozy.sk/