Vedeli ste, že…

V rokoch 2016 až 2021 stúplo on-line vyhľadávanie trvalo udržateľného tovaru o 71%. (Zdroj: analýza Economist Intelligence Unit)

Čo vlastne spoločensky zodpovedné podnikanie je?

Spoločenská zodpovednosť firiem (CSR z anglického Corporate Social Responsibility) je dobrovoľné úsilie firiem fungovať spôsobmi, ktoré spoločnosť a životné prostredie skôr zlepšujú ako zhoršujú.

Kľúčovými otázkami pri spoločenskej zodpovednosti firiem sú environmentálne riadenie, environmentálna efektívnosť, zodpovedné získavanie zdrojov, zodpovedné verejné obstarávanie, zapojenie zainteresovaných strán, pracovné normy a pracovné podmienky, vzťahy medzi zamestnancami a komunitou, sociálna rovnosť, rodová rovnosť, ľudské práva, dobrá správa vecí verejných a protikorupčné opatrenia.Čo vlastne spoločensky zodpovedné podnikanie je?

V environmentálnej oblasti sa zodpovedné podnikanie prejavuje monitorovaním a znižovaním negatívnych vplyvov na životné prostredie, teda napríklad:

  • uplatňovaním princípov obehového hospodárstva (ochrana prírodných zdrojov, prihliadanie na celý životný cyklus výrobkov prostredníctvom „ekodizajnu“, podpora triedeného zberu odpadov, atď.),
  • predchádzaním vzniku odpadu,
  • používaním environmentálne vhodných produktov,
  • dodržiavaním štandardov ISO 14000 a EMAS,
  • znižovaním materiálnej a energetickej náročnosti procesov vo firme,
  • používaním alternatívnych energetických zdrojov, a pod.

Prečo byť spoločensky zodpovednou firmou?

Medzi výhody, ktoré môže spoločensky zodpovedné podnikanie firmám priniesť, patrí:

  • potenciál navyšovania ziskov – správanie spotrebiteľov má tendenciu meniť sa v prospech firiem, ktoré deklarujú svoje zodpovedné konanie,
  • znižovanie nákladov – uplatňovanie opatrení a princípov na efektívne využívanie zdrojov,
  • podnecovanie k (eko)inováciám – vývin smerom k inovatívnemu mysleniu a postupom pomáha tiež k zvýšeniu konkurencieschopnosti firmy,
  • navyšovanie dôveryhodnosti firmy – budovanie dobrého mena,
  • zvyšovanie investičných príležitostí – vyššie požiadavky na pracovné podmienky a ochranu životného prostredia pozitívne ovplyvňujú bezpečnosť a trvalú udržateľnosť firiem, čo môže zvýšiť príťažlivosť pre investorov,
  • zlepšovanie zamestnávateľskej značky – environmentálne uvedomelé konanie, priaznivejší prístup k odmeňovaniu, kariérny rast, vzdelávanie zamestnancov, možnosť podieľať sa na riadení podniku – to všetko priaznivo pôsobí na pozitívnu prezentáciu spoločnosti smerom k verejnosti, znižovanie miery fluktuácie a zvyšovanie produktivity.

Ako môžu podnikatelia a firmy prispieť k PVO?

Príklady zodpovedného podnikania, týkajúce sa odpadov a predchádzania ich vzniku:

Opätovné použitie zostatkového materiálu z výroby v ďalšom výrobnom procese alebo poskytnutie iným firmám na ďalšie použitie, či upcycling (napr. darovanie prebytkov z textilného priemyslu chráneným dielňam).

Bezobalová distribúcia produktov do opakovane použiteľných nádob - niektoré svetové značky poskytujú napríklad aj opätovné naplnenie parfémov do pôvodných nádob.

Bezkontaktná elektronická vizitka, z ktorej sa po priložení k mobilnému telefónu prenesú kontaktné údaje. Účtenka zasielaná elektronicky na e-mailovú adresu zákazníka zabezpečí šetrenie papierom, ktorý by bol potrebný na jej vytlačenie.

Zavedenie kompostovania firmou produkovaného biologicky rozložiteľného zeleného odpadu alebo odpadu z potravín.

Implementácia ekodizajnu produktov.

Prepájanie znižovania potravinového odpadu s charitatívnou činnosťou – darovanie potravinových prebytkov z obchodných reťazcov.

Balenie/plnenie produktov do opakovane použiteľných alebo ľahko recyklovateľných obalov.

Poskytovanie pitnej vody pre zamestnancov napr. z veľkoobjemových zásobníkov namiesto distribúcie balených nápojov z predajných automatov, alebo zakúpenie opakovane použiteľných fľaší pre každého zamestnanca.

Zavedenie opakovane použiteľných prateľných handier a utierok pre servis technických zariadení vo firme namiesto jednorazových utierok.

Informačné a motivačné kampane zamerané na zamestnancov, ktoré podnecujú k predchádzaniu vzniku odpadu alebo ich dôslednému triedeniu.

Motivácia zamestnancov k znižovaniu ekologickej stopy na pracoviskách smerujúca k znižovaniu spotreby elektriny, emisií CO2, množstva kancelárskeho odpadu, uľahčovaniu recyklácie odpadov, ale napríklad aj znižovaniu počtu zahraničných služobných ciest ich nahradzovaním telekonferenciami.

Viac informácií

Konkrétne príklady dobrej praxe spoločenskej zodpovednosti firiem na Slovensku môžete nájsť aj v každoročnom vyhodnotení súťaže „Zlatý mravec“ v kategórii firemné odpadové hospodárstvo: https://www.zlatymravec.sk/2020.htm

Pozrite si aj príklady dobrej praxe z Českej Republiky v oblasti životného prostredia: https://www.odpovednefirmy.cz/odpovedne-firmy/pribehy-z-praxe.html?oblast=4

V prílohe č. 4 k zákonu č. 79/2015 Z. z. o odpadoch môžete nájsť príklady opatrení na predchádzanie vzniku odpadu:

  • opatrenia, ktoré môžu ovplyvniť rámcové podmienky týkajúce sa vzniku odpadu
  • opatrenia, ktoré môžu ovplyvniť štádium navrhovania a výroby a distribúcie
  • opatrenia, ktoré môžu ovplyvniť štádium spotreby a používania

https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2015/79/20220630